de Geschiedenis van de fiat 1100

 

 

In 1953 op de autoshow van Geneve werd de fiat nuova 1100 beter bekend als de 103 geïntroduceerd. De basis van de nieuwe 103 was vorige 1100, maar door gebruik te maken van een nieuwe carrosserie en een verbeterde constructie was het toch een nieuwe auto. Voor aandrijving van de 103 werd gebruik gemaakt van de bekende 1089 cc 4 cilinder met 4 versnellingen. De in 1953 geïntroduceerde 1100 werd in 2 verschillende uitrusting niveaus geleverd. Later in dat jaar op de motorshow van Parijs werd de 103 TV 3-deurs met verbeterde motor, aangepaste uitrustingsniveau, nieuw front en vernieuwde carrosserie aan het publiek voorgesteld. Ook werd de two tone (twee kleuren) carrosserie opgenomen in de serie.

 

Een jaar later in 1954 werd de station die mechanisch identiek aan de sedan was geïntroduceerd. Daarnaast werd de 1100 coupe die op basis van de 1100 station stond in productie genomen door pininfarina. Toen men in 1956 met de productie stopten waren er in totaal 250.000 exemplaren van de fiat 103 van de eerste serie gebouwd.

 

In 1956 vond een grote verandering plaats en werd de 103 E aan het publiek voorgesteld, in 4 versies te weten de sedan, 3drs, station en coupe. De grootste veranderingen waren de verder verfijnde motor en gemoderniseerde carrosserie. Van de 103 E die tot1957 inproductie was zijn in totaal 115.000 exemplaren gebouwd.

 

In oktober 1957 werd de 103 D gelanceerd de 3 drs. en coupe vervielen en werden ondergebracht binnen de 1200 serie. De fiat 1100 was voor die tijd een prestatiegerichte auto, die ruim was en een goede wegligging had. Bij vergelijkende autotest kwam de fiat 1100 altijd naar voren als een echte rijders auto die levendig en luxe was en een laag benzine verbruik neer zette.

 

In 1960 werden de fiat 1100 export en special geïntroduceerd. Deze werden aangedreven door de bekende 55 pk sterke 1089 cc motor. De special was zelfs leverbaar met automaat. Het grootste verschil tussen de export en special was dat de export gebaseerd op de 103 D terwijl de special als 103 H bekend staat. Na 272.067 exemplaren kwam er in 1962 wederom een nieuwe versie.

 

In 1962 werd de 1100 D gelanceerd op de motorshow van turijn. Deze werd in twee versies te weten sedan en station gebouwd. De carrosserie was afgeleid van de 1100 special maar was hoekiger en simpeler van opzet. Motorisch werd hij aangedreven door een 1221 cc 55 pk sterke motor van de 1100 D werden intotaal 332.000 auto’s gebouwd.

 

De laatste 1100 was de R serie die in 1966 het licht zag en een 48 pk sterke 1089 cc motor had met remschijven. Van de R serie werden tot in1969 intotaal 341.000 exemplaren geproduceerd. Dit was de laatste 1100 en werd vervangen door de 128.

 

Vanaf de introductie van de fiat 1100 103 tot de laatste fiat 1100 R zijn er in totaal 1.310.067 fiat’s van de 1100 serie geproduceerd. Tot op heden word de1100 inIndia nog gebouwd in bijna ongewijzigde vorm. Voor de aandrijving is er keuze uit een 1100 cc of 1400 cc motorblok.